Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در ایام ماه مبارک رمضان در قالب طرح‌های «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» هر روز یک آیه از قرآن کریم و حدیثی از اهل بیت(ع) را به همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در ایام ماه مبارک رمضان در قالب طرح‌های «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» هر روز یک آیه از قرآن کریم و حدیثی از اهل بیت(ع) را به همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

نعمت‌بخشی خداوند و ناسپاسی انسان/ توضیحات رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد درباره آیه ۸ سوره زمر

پیغام دوست

در روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۹ مصادف با ۲۴ رمضان ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به شرح زیر است:

خداوند؛ صورت‌گر انسان و آفریننده نعمت‌های بی‌شمار برای او

خدا (همان) کسی است که زمین را برای شما قرارگاه ساخت و آسمان را بنایی (قرار داد) و شما را صورت‌گری کرد و صورت‌های شما را نیکو کرد و از چیزهای پاکیزه به شما روزی داد؛ این است خدا، پروردگار بلندمرتبه و بزرگ است، خدا پروردگار جهانیان (غافر، ۶۴)

اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ قَرَارًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ ۖ فَتَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ (غافر، ۶۴)



مسیر مهربانی

همچنین در این روز «مسیر مهربانی» به شرح زیر است:

موضوع: توبه ۱

هر دردی دوا و درمانی دارد. داروی گناه، طلب آمرزش و استغفار کردن است.

خداوند برای رفع اشتباهات انسان، توبه را قرار داده است. توبه چون پاکنی است که نقاشی‌های اشتباه را پاک می‌کند. اما توبه چیست؟ توبه در لغت به معنای بازگشت است (قاموس قرآن, ج۱، ص ۲۸۵). انگار وقتی انسان گناهی می‌کند، روی او به سمت خدا نیست؛ بلکه به سویی دیگر حرکت می‌کند و با توبه به سوی خداوند جلّ جلاله و عزّ اسمه برمی‌گردد.

از این روی می‌گویند توبه پشیمانی است (منازل‌السائرین). توبه پشیمانی است و از لوازم آن ادای حقوقی بوده که انسان ضایع کرده است. حقوقی که بر ذمه انسان است را می‌توان سه دسته کرد: حق الله حق الناس و حق نفس (خود). با توجه به اینکه حق‌الناس بر حق‌الله مقدم است (نهج‌البلاغه، خطبه ۲۱۶)؛ پس نخست انسان باید حق‌الناس را جبران کند.

حقوق معنوی بر حقوق مادی مهم‌تر است؛ پس از حقوق معنوی باید شروع کرد؛ اگر به کسی تهمت زده باید رفع تهمت کند. اگر آبروی او را برده است باید حلالیت بطلبد. گاهی جبران آبروی از دست رفته کسی ممکن نیست؛ بنابراین باید انسان مواظب باشد تا گناه نکند. خداوند مهربان است و توبه‌پذیر که رحمت او بر غضب وی پیشی گرفته است.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.

توضیحات رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیه ۶۴ سوره غافر

عبدالمجید طالب‌تاش، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیه ۶۴ سوره غافر می‌گوید: چینش واژگان و عبارت‌پردازی‌های این آیه به‌گونه‌ای تلطیف شده است که یکی از باشکوه‌ترین تعبیرهای دل‌انگیز، تصویرپردازی‌های چشم‌نواز و کلام دلربا را تا عمق جان آدمی طنین‌انداز می‌کند. آیه، عنایت ویژه و لطف‌های بی‌بدیل آفریدگار به انسان را به نمایش می‌گذارد و آثار کرامت و دلایل قدرت و حکمت را می‌‌گوید و راز بندگی را در برابر انسان می‌گشاید تا به توحید در ربوبیت آفریدگار نائل آید و به او بفهماند که اگر زمینی می‌چرخد، ستاره‌ای می‌درخشد، آفتابی می‌تابد، بلبلی نغمه‌خوانی می‌کند، سوسن و سنبلی جلوه‌گری می‌کند و گنبدی برافراشته شده، همه را برای تو آفریدم و آنگاه که تو از زمین رخت بربندی، قرارگاه زمین به هم ریخته می‌شود، آن سقف فرو گشاید، این بساط برچینند، آن آفتاب خاموش شود و آن ستارگان فرو ریزند.



وی می‌افزاید: بیان آیه نمایانگر عشق، علاقه، اشتیاق و محبت بی‌نظیر آفریدگار هستی به آدمی است و نشان می‌دهد که خداوند سخت مشتاق است تا این عشق دو سویه شود. تعبیرهای دل‌انگیز جعل لکم، برای شما آفرید؛ صوّرکم، شما را صورتگری کرد؛ احسن صورکم، صورت‌هایتان را زیبا گردانید؛ رزقکم مِنَ الطّیبات، از پاکی‌ها روزیتان داد؛ همگی با خطاب به انسان به او یادآوری می‌کند که همه چیز را برای تکریم و بزرگداشت تو آفریدم و در انتها با تعبیر فتبارک‌الله ربّ العالمین، از آفرینش انسان و نعمت‌های بی‌شماری که در اختیار او قرار داده، ابراز خوشایندی، رضایتمندی و دست‌مریزاد به خود می‌کند.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: آیه ۶۴ سوره غافر با لحنی صمیمانه پیام می‌دهد که ای انسان! زمین را در زیر پای تو نهادم تا در آن آرام گیری، آن را با سرعت سرسام‌آوری به دور خود و به دور خورشید به چرخش آوردم تا برای تو همچون گهواره‌ای شود آرامش‌بخش و آسمان را چونان سقفی بر فراز تو برافراشتم و آن را به زینت ستارگان پرفروغ مزیّن ساختم و این گنبد مینایی را پر نقش و نگار کردم و در برابر دیدگانت بیاراستم تا دل از این دنیای ناپایدار و کوچک بَرکَنی و منظر چشم خودت را طاق ابروز جانان کنی. تنها دل به آن زیبای مطلق و آن یارِ دلنواز بسپاری و هم‌نشینی با او و سَر و سِرّ با او را با نشست و برخاست با هر چیزی و هر کسی، ترجیح دهی.

طالب‌تاش ادامه می‌دهد: خداوند در این آیه می‌فرماید صورتت را به نیکویی هر چه تمام‌تر تصویرگری کردم و در زیباترین شکل ممکن بیاراستم و به تو جمالی دادم و در تو اسراری قرار دادم که هیچ موجودی را چنین صورت نداده‌ام و با هیچ مخلوقی آن سرّ نداشته‌ام. نه با فرش، نه با عرش، نه با کرسی، نه با فلک و نه با مَلک و هیچ مخلوقی را به زیبایی تو نیافریدم و البته پیش از آنکه این طاق مینا برکِشم با هم سَر و سِرّی دیرین داشتیم که علاقه‌مندم آن هم‌رازی را ادامه دهی و اسیر دست شیاطین نشوی و همه این موهبت‌ها را به تو عطا کردم تا بدانی که تو به من سخت محتاجی و البته من هم به تو سخت مشتاق؛ و به تعبیر حافظ: پیش از این کین سقف سبز و طاق مینا برکِشند – منظر چشم مرا، ابروی جانان طاق بود / از دم صبح ازل تا آخر شام ابد – دوستی و مهر بر یک عهد و یک میثاق بود / سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق، چه شد؟ - ما به او محتاج بودیم، او به ما مشتاق بود

انتهای پیام/۴۱۱۸/

منبع: آنا

کلیدواژه: قرآن و عترت کرونا قرآن پیغام دوست مسیر مهربانی پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد مسیر مهربانی درباره آیه پیغام دوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۶۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی، امیر سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این دوره گفت: یکی از ایام خاص و مورد احترامی که ما پشت سر گذاشتیم، روز ملی خلیج فارس بود، خلیجی که خودش و نامش بسیار برای ما مهم و حائز اهمیت است.

وی افزود: انگلیس‌ها در طول تاریخ برای اینکه ما قدرتمند نشویم، با از بین بردن بنادر و دریا‌ها قدرت را از ما گرفتند و ما را از دریا دور کردند.

او ادامه داد: آنها در راه تزریق فرهنگ استکباری دریا ستیزی تلاش کردند که این خود یک سیاست خبیثانه بود، تفکری که مسیر ما، دریا و پیشرفت را از هم جدا می‌کند.

امیر سیاری گفت: سرمایه انسانی این روز‌ها در دنیا اهمیت زیادی دارد، سرمایه به معنی چیزی است که نه تنها تمام نشده بلکه مدام باید به آن افزوده شود.

او ادامه داد: سرمایه انسانی مهم‌ترین دارایی یک سازمان و یک سیستم است، نیرویی که به طور مستقیم می‌تواند یک سازمان را در عرصه رقابت رشد داده و یا زمین بزند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: مربیان و اساتید باید بدانند که چه کسانی و چه سرمایه مهمی را تربیت می‌کنند. باید بدانند که این سرمایه چه نقش مهمی دارد و در امر پیشرفت چقدر تاثیرگذار است.

او افزود: نقش ما به عنوان کسانی که مسئولین تربیت و تعلیم آموزش سرمایه‌های انسانی هستیم بسیار مهم است، جایگاه ما بسیار حساس بوده و می‌تواند در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشد.

او ادامه داد: امروزه دشمن تمام توانش را می‌گذارد برای استعمار، هرچه تلاش میکند، هزینه میکند و خود را به آب و آتش می‌زند برای استعمارگری است.

امیر سیاری افزود: مقام معظم رهبری فرمودند ما ۳ نوع استعمار داریم که اولین آن استعمار کهن است، استعمار کهن یعنی لشکرکشی و تصاحب یک منطقه و بردن منابع آن منطقه است.

او گفت: دیگر مورد استعمار نو است، استعماری که با نیروی نظامی بیگانه است، در این استعمار یک دست نشانده از استعمارگر در کشور مستعمره بر مسند قدرت مینشیند؛ که مثال بارز آن رضا خان پهلوی است.

او در پایان افزود: آخرین مورد استعمار فرانو است، استعماری که کشور‌های دیگر در آن مستعمره فرهنگ کشور استعمارگر می‌شوند. قوی‌ترین جنگی که در این نوع استعمار رخ می‌دهد جنگ نرم است.

دیگر خبرها

  • رقابت ۱۸۰ فرهنگی در مسابقات قرآن و عترت درمبارکه
  • ضرورت برخورد جدی با شرب خبر در جامعه
  • مسابقات قرآن و عترت مرحله ۱۴ گانه در سپیدان
  • راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟
  • حامیان فلسطین خانه رئیس دانشگاه کلمبیا را محاصره کردند+ فیلم
  • مسابقه های قرآن، عترت و نماز در کرمانشاه
  • برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • «معلم» پیام آور سعادت انسان‌ها است