Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: در ادامه انتشار شرح آیات منتخب قرآن و در دهمین روز از ماه مبارک رمضان شرح و تفسیر آیات منتخب جزء‌ ۱۰ قرآن کریم بر اساس تفسیر نور به همراه توضیحات حجت‌الاسلام محسن قرائتی تقدیم می‌شود.

آیه ۱۰۷ سوره مبارکه توبه

«وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ کُفْراً وَ تَفْرِیقاً بَینَ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَیحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلَّا الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ یشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ» و (گروهى دیگر از منافقان) کسانى هستند که مسجدى براى ضربه زدن به اسلام و براى ترویج کفر و تفرقه‌‏افکنى میان مؤمنان و کمین‌گاهى براى (مساعدت) به دشمنان دیرینه‏ خدا و پیامبرش ساختند و همواره سوگند مى‏‌خورند که جز خیر، قصدى نداریم! (ولى) خداوند گواهى مى‌‏دهد که آنان دروغگویانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرح آیه ۱۰۷ سوره توبه توسط حجت‌الاسلام قرائتی

ماجرای مسجدی که پیامبر (ص) دستور داد آنجا را زباله‌دان کنند

آیه، به داستان مسجد ضرار اشاره دارد که منافقان به بهانه‏ افراد ناتوان و بیمار یا روزهاى بارانى، در برابر مسجد قُبا مسجدى ساختند که در واقع پایگاه تجمّع خودشان بود، و از پیامبر در آستانه‏ عزیمت به جنگ تبوک، خواستند آنجا نماز بخواند و افتتاح کند. بعد از مراجعت پیامبر صلى الله علیه و آله از تبوک، آیه نازل شد و نیت شومشان را بر ملا کرد. پیامبر فرمان داد: مسجد را آتش بزنند و ویران کنند و محلّ آن را زباله‌‏دان کنند.[۱]

طبق بعضى روایات، ساختِ مسجد ضرار در مدینه، به دستور ابوعامر بود. وى که پدر حنظله غسیل الملائکه است، از عابدان مسیحى بود و در قبیله‏ خزرج نفوذ داشت. با هجرت پیامبر صلى الله علیه و آله و گسترش و نفوذ اسلام، او به مخالفت با پیامبر پرداخت و نقش منافقانه در جنگ احد داشت. سرانجام به مکّه گریخت و از آنجا به روم رفت و از پادشاه روم براى براندازى اسلام کمک خواست. شگفتا که او رهبر منافقان بود و پسرش حنظله، عاشقِ اسلام و پیامبر و شهید شد![۲]

توطئه‌ای مانند گوساله سامری که پیامبر (ص) آن را خنثی کرد

هنگام دعوت پیامبر براى نماز در مسجد ضرار، سه مسأله را مطرح کردند: عشق به نماز جماعت، عشق به ناتوانان و عشق به رهبر و نماز او. و هر سه منافقانه بود. منافقان همواره چنین بوده‌‏اند؛ در برابر موسى، سامرى توطئه مى‏‌کند، در برابر مسجد نبوى، مسجد اموى مى‏‌سازند و در برابر على علیه السلام قرآن بر نیزه مى‏‌کنند. همان گونه که گوساله سامرى را سوزاندند، مسجد منافقان را نیز مى‏‌سوزانند تا درسى براى تاریخ باشد. در کوفه و شام نیز به خاطر پیروزى یزید بر امام حسین علیه السلام مساجدى ساخته شد، که امامان ما آنها را مساجد ملعونه نامیدند!.

هرگونه ضررى در اسلام ممنوع است، «لا ضرر و لا ضرار فى الأسلام» [۳]

الف: ضررهاى جانى. «لا یرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ»[۴] براى شما دشوارى نمى‌‏خواهد.
ب: ضرر به مردم. «لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ»[۵] و هرگز در گناه و ستم، به هم یارى نرسانید.
ج: ضرر به همسر. «لا تُضآرُّوهُنَّ لِتُضَیقُوا عَلَیهِنَّ»[۶] و به آنان (از جهت مسکن و نفقه) آسیب نرسانید.
د: ضرر به فرزند. «لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها»[۷] هیچ مادرى به خاطر فرزندش و نیز هیچ پدرى به خاطر فرزندش نباید دچار ضرر شود.
ه: ضرر به ورثه. «مِنْ بَعْدِ وَصِیةٍ یوصى‏ بِها أَوْ دَینٍ غَیرَ مُضَارٍّ»[۸] (البتّه) پس از انجام وصیتِ میت یا اداى دینِ او، بى‌‏آنکه وصیت، ضرر به وارث داشته باشد...
و: آموزش‌هاى مضرّ. «یتَعَلَّمُونَ ما یضُرُّهُمْ وَ لا ینْفَعُهُمْ»[۹] آنها قسمت‏‌هایى را فرا مى‏‌گرفتند که براى آنان زیان داشت و نفعى نداشت‏.
ز: ضرر در معاملات و بدهکارى‌‏ها. «وَ لا یضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهِیدٌ»[۱۰] و نباید به نویسنده و شاهد (به خاطر حقّگویى) زیانى برسد.
ح: ضرر به مکتب و وحدت. «اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً» و (گروهى دیگر از منافقان) که مسجدى براى ضربه زدن به اسلام ساختند.

پیام‌‏هایی از آیه ۱۰۷ سوره مبارکه توبه

۱- دشمن، از مسجد و مذهب، علیه مذهب سوء استفاده مى‏‌کند، ظاهر شعارها و القاب، فریبمان ندهد! «اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً»
۲- توطئه‌‏گران مى‏‌خواهند حتّى از نمازِ پیامبر نیز به نفع خود سوء استفاده کنند. (با توجّه به شأن نزول)
۳- مسجدسازى مهّم نیست، باید انگیزه‏‌هاى بانیان و متولّیان خالص باشد. «اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ...»
۴- در اسلام، هرگونه ضرر، ممنوع است، گرچه تحت عنوانِ مسجد باشد. «اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً»
۵- احترام و قداست مسجد، در شرایطى که مورد سوءاستفاده دشمنان باشد، برداشته مى‏‌شود. (با توجّه به شأن نزول)
۶- خداوند حامى پیامبر و دین خود مى‌‏باشد و از طریق وحى توطئه‏‌هاى منافقان را افشا مى‏‌کند. «وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً ...»
۷- هر مسجدى که عامل تفرقه میان مسلمانان باشد، مسجد ضرار است. «اتَّخَذُوا مَسْجِداً ... تَفْرِیقاً بَینَ الْمُؤْمِنِینَ‏»
۸- منافقان در خدمت کفّارند. «إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ»
۹- هنگام جنگ با دشمنان خارجى، از توطئه‏‌هاى دشمنان داخلى غافل نشویم. منافقان در آستانه جنگ تبوک از پیامبر مى‏‌خواستند تا رسماً پایگاه آنها را افتتاح کند، امّا پیامبر صلى الله علیه و آله، على علیه السلام را در مدینه بجاى خود گذاشت و پس از بازگشت، مسجد ضرار را خراب کرد.
۱۰- شکستن وحدت مسلمانان، هم‌طراز کفر است. «کُفْراً وَ تَفْرِیقاً بَینَ الْمُؤْمِنِینَ»
۱۱- سوگند دروغ، شیوه‏ منافقان است. «لَیحْلِفُنَّ»
۱۲- فریب ادّعاها و تبلیغاتِ حقّ به جانب دشمن را نخوریم. «إِنْ أَرَدْنا إِلَّا الْحُسْنى‏»
۱۳- دروغ‌گویى خصلت کفّار و منافقان است. «إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ»

آیه ۱۰۸ سوره مبارکه توبه

«لا تَقُمْ فِیهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏ مِنْ أَوَّلِ یوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجالٌ یحِبُّونَ أَنْ یتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ یحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ» در آن (مسجد ضرار،) هرگز (براى نماز) نایست، همانا مسجدى که از روز نخست بر اساس تقوا بنا شده، سزاوارتر است که در آن نماز برپادارى. (زیرا) در آن مسجد، مردانى هستند که دوست دارند خود را پاک سازند و خداوند پاکان را دوست مى‏‌دارد.

شرح آیه ۱۰۸ سوره توبه توسط حجت‌الاسلام قرائتی

اهمیت تقوا چه در ساخت مسجد و چه در وجود مؤمن

 

مسجدى که از آغاز بر پایه‏ تقوا، بنا نهاده شد، مسجد «قُبا» ست که هنگام هجرت به مدینه ساخته شد.[۱۱]

 

فخر رازى مى‏‌گوید: وقتى سابقه‏ تقوا، مایه‏ ارزش یک مسجد است، سبقت انسان به ایمان و تقوا، بیشتر ارزش دارد و على علیه السلام که از روز اوّل مؤمن بود، برتر از کسانى است که پس از سال‌ها شرک، مسلمان شدند.[۱۲]

پیام‏‌هایی از آیه ۱۰۸ سوره مبارکه توبه

۱- در مسجدى که پایگاه مخالفانِ نظام اسلامى است، به نماز نایستیم. «لا تَقُمْ فِیهِ أَبَداً»
۲- عبادت از سیاست جدا نیست. حتّى به وسیله نماز نباید باطلى را تقویت‏ کرد. «لا تَقُمْ فِیهِ أَبَداً» (تائید کفر و نفاق وتفرقه حرام است)
۳- رهبر، الگوى دیگران است. پیامبر نباید وارد مسجد ضرار شود تا دیگران هم وارد نشوند. لذا خطابِ آیه به پیامبر است. «لا تَقُمْ فِیهِ»
۴- رهبر جامعه باید در موضع‏‌گیرى پیشگام باشد. «لا تَقُمْ فِیهِ»
۵- اگر مردم را از رفتن به مراکز فساد باز مى‏‌داریم، باید مکان‏‌هاى سالم و مفیدى را جایگزین و به آن راهنمایى کنیم. «لا تَقُمْ، تَقُومَ»
۶- ارزش هرچیز وابسته به اهداف و انگیزه‌‏ها و نیات بنیان‏‌گزاران آن دارد. «أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏»
۷- مسجد، زمینه‏ پاکى از پلیدى‏‌هاى جسمى و روحى است. «فِیهِ رِجالٌ یحِبُّونَ أَنْ یتَطَهَّرُوا»
۸- همنشینى با صالحان ارزش است. فِیهِ رِجالٌ ...
۹- ارزش مکان‏‌ها، بسته به افرادى است که به آنجا رفت وآمد مى‌‏کنند. ارزش یک مسجد به نمازگزارانِ آن است، نه گنبد و گلدسته آن. «لَمَسْجِدٌ ... أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ، فِیهِ رِجالٌ یحِبُّونَ أَنْ یتَطَهَّرُوا»
۱۰- نماز و مسجد، وسیله تهذیب و پاکى است. «لَمَسْجِدٌ فِیهِ ... یتَطَهَّرُوا»
۱۱- علاقه به کمال و پاکى، خود یک کمال است. «یحِبُّونَ أَنْ یتَطَهَّرُوا»
۱۲- پاکان، محبوب خدایند. «یحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ»

آیه ۱۰۹ سوره مبارکه توبه

«أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَیرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فِی نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا یهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» آیا کسى‏‌ که بنیان (کار) خود را بر پایه‏ تقوا و رضاى الهى قرار داده بهتر است، یا کسى‏‌ که بنیاد (کار) خویش را بر لبه‏ پرتگاهى سست و فروریختنى نهاده که او را در آتشِ دوزخ مى‌اندازد؟ خداوند گروه ستمگر را هدایت نمى‏‌کند.

شرح آیه ۱۰۹ سوره توبه توسط حجت‌الاسلام قرائتی

آیه‏ قبل، مقایسه مسجد ضرار و مسجد قبا بود و در این آیه مقایسه‏ بانیان آن دو مسجد است.

کلمه‏ «شَفا»، به معناى لبه و کناره، «جُرُفٍ»، به معناى حاشیه‏ نهر یا چاه که آب زیر آن را خالى کرده و پرتگاه شده است، و «هارٍ»، به معناى سست مى‏‌باشد.

پیام‏‌هایی از آیه ۱۰۹ سوره مبارکه توبه

۱- ارزش کارها به نیت آنان است، نه ظاهر اعمال. مسجد قبا براى خدا ساخته شد و مسجد ضرار با انگیزه تفرقه‌‏افکنى! «أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏»
۲- بنیاد باطل بر باد است. «بُنْیانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ»
۳- گاهى مسجد، بانیان خود را به قعر دوزخ مى‌‏افکند. «فَانْهارَ بِهِ فِی نارِ جَهَنَّمَ»
۴- سوء استفاده از مراکز مذهبى و باورهاى دینى مردم، ظلم است. «الظَّالِمِینَ»

آیه ۱۱۰ سوره مبارکه توبه

«لا یزالُ بُنْیانُهُمُ الَّذِی بَنَوْا رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلَّا أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» بنیانى را که منافقان بنا نهادند، همواره موجب تحیر و سردرگمى در دل‌هاى آنان است. (آنها راه نجاتى ندارند،) مگر آنکه دل‌هایشان (از نفاق) جدا شود (یا با مرگ، متلاشى شود) و خداوند دانا و حکیم است.

شرح آیه ۱۱۰ سوره توبه توسط حجت‌الاسلام قرائتی

پیام‏‌هایی از آیه ۱۱۰ سوره مبارکه توبه

۱- بنیان‏‌هاى اعتقادى منافقان، سست و همراه با تردید است. «بَنَوْا رِیبَةً»
۲- امراض قلبى و روحى، گاهى به صورت خصلتى پایدار و بى‏‌تغییر در مى‌‏آید. «لا یزالُ ... رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ‏»
۳- بیمارى‏‌هاى قلبى و روحى، با توبه‏ ظاهرى و لفظى مداوا نمى‌‏شود. «إِلَّا أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ»
۴- منافقان داراى تشکیلات و پایگاه هستند. «بُنْیانُهُمُ»
۵- منافق، آرامش ندارد. «رِیبَةً»
۶- خداوند از انگیزه‏ منافقان در ساختن مسجد ضرار آگاه است. «عَلِیمٌ»

پی‌نوشت‌ها

[۱] . تفسیر نورالثقلین؛ کافى، ج ۲، ص ۴۰۷
[۲] . تفسیر نمونه
[۳] . وسائل، ج ۲۶، ص ۱۴
[۴] . بقره، ۱۸۵
[۵] . مائده، ۲
[۶] . طلاق، ۶
[۷] . بقره، ۲۳۲
[۸] . نساء، ۱۲
[۹] . بقره، ۱۰۲
[۱۰] . بقره، ۲۸۲
[۱۱] . تفسیر نورالثقلین
[۱۲] . تفسیر کبیر فخررازى

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قرآن مسجد اسلام تفسیر جزء 9 قرآن شرح جزء 9 قرآن تفسیر جزء 9 قرآن حجت الاسلام قرائتی محسن قرائتی تفسیر نور سوره مبارکه توبه ۱ خ ذ وا م س ج دا علیه السلام هایی از آیه مسجد ضرار ق ل وب ه م ب ن یان ه شرح آیه لا ت ق م ض رارا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۸۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازخورد مثبت و اعتماد دانش آموزانم مایه آرامش من است

خبرگزاری مهر_ گروه جامعه؛ روز معلم که می‌شود همه ما به یاد معلمانمان می‌افتیم؛ خانواده‌ها از معلمان فرزندانشان تقدیر می‌کنند؛ مدیران مدارس برای معلمان خود هدایایی در نظر می‌گیرند و آموزش و پرورش در هر استان و شهر هم سعی دارد هر ساله به مناسبت روز معلم از معلمان نمونه خود تقدیر کند.

در این میان اما معلمانی هستند که بدون چشم داشتی، بدون آنکه از تدریس و زحماتشان کسی تقدیری داشته باشد؛ همچنان معلمی را با شوق و علاقه ادامه می‌دهند.

به بهانه روز زیبای معلم تلاش می‌کنیم در چند مصاحبه با تعدادی از این معلمان گفت‌وگو داشته باشیم.

بخشی از این معلمان معلمان حق‌التدریسی هستند؛ اگر چه وزارت آموزش و پرورش بر استفاده از نیروهای رسمی تحت عنوان اضافه کار یا خدمت مجدد نیروهای بازنشسته تاکید دارد؛ با این حال وضعیت کمبود معلم در برخی شهرها طوری است که معلمان حق‌التدریسی همچنان بخشی از بار آموزش را به عهده دارند.

وضعیت معلمان غیررسمی در مدارس غیردولتی مدتی است که با سایت مشارکت‌ها، کمی بهبود پیدا کرده است اما وضعیت معلمان حق‌التدریسی کاملاً بسته به شرایط، میزان ساعات کاری و انصاف مدیر یا هیئت امنای مدرسه است.

عشق به معلمی ما را به مدرسه می‌کشاند

یکی از این معلمان حق‌التدریسی، زینب ویسی پور است که در مدارس راهنمایی استان لرستان شهرستان کوهدشت فعالیت می‌کند. ویسی پور البته می‌گوید معلمی را برای عشق به تدریس و ثواب آموزگاری دوست دارد. او می‌گوید اگر عشق به معلمی نباشد؛ معلمان حق‌التدریسی اصلاً قادر به کار نیستند.

ویسی پور می‌گوید: نزدیک ۱۳ سال است که به عنوان معلم حق التدریس در مدارس شهرستان کوهدشت تدریس می‌کنم. اولین بار تدریس را به عنوان یک معلم قرآن در مسجد شروع کردم؛ پس از آن در مدرسه به صورت حق التدریس درس‌های دینی قرآن و عربی را تدریس کردم.

با اینکه سال‌ها از تدریس من می‌گذرد اما با برخی از دانش‌آموزانم در سال‌های اول تدریس هنوز در ارتباط هستم.

معلمی را هیچگاه به عنوان یک شغل نگاه نکردم

ویسی پور معتقد است معلمی حق التدریسی را نمی‌توان شغل ثابتی در نظر گرفت؛ و می‌گوید: برای ما که حق التدریس هستیم اگر علاقه‌ای نباشد اصلاً نمی‌توانیم معلم باشیم. ما واقعاً دلی تدریس می‌کنیم و چون من هم قرآن و دینی تدریس می‌کنم برایم دو برابر ارزشمند است.

بهترین و بدترین خاطره معلمی

بهترین خاطره من از تدریس در آموزش و پرورش ۳ سال پیش رقم خورد. یکی از شاگردانم که مدتی از وی خبر نداشتم با من تماس گرفت و گفت موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است. این بهترین خبری بود که در تمام مدت فعالیتم به عنوان معلم شنیدم. از پیامی که او به من داد آنقدر ذوق زده شدم که همان لحظه با وی تماس گرفت اول به مادرش تبریک گفتم و بعد با خودش صحبت کردم. به خاطر دارم که خانواده‌اش بسیار حامی وی بودند و او را تشویق به حفظ قرآن کردند.

بدترین خاطره من هم سال ۹۷ بود؛ یکی از دانش آموزانم به واسطه ارتباطی که با یک دوست نامحرم داشت با خانواده درگیری و مشاجره پیدا کرد؛ ناچار شدیم به این موضوع ورود کنیم و طوری عمل کنیم که نه دختر آسیبی ببیند و مشکلی هم برای سلامتی اعضای خانواده وی پیش بیاید و دختر هم تز خانه فرار نکند.

این دعواها و مشاجرات آنقدر شدید بود که جزئی از تلخ‌ترین خاطره معلمی من شد شکر خدا خطر جدی متوجه سلامتی دختر نشد اما آسیب‌هایی به دختر وارد آمد.

حقوقم بیشتر خرج رفت و آمد می‌شود اما برایم مهم نیست

نیروهای حق التدریس به لحاظ حقوق و مزایا واقعاً در مضیقه هستند و همانطور که گفتند اگر عشق به معلمی نباشد اصلاً حقوق چندانی نمی‌گیرند؛ برای شخص من هم مسائل مادی واقعاً از ابتدای فعالیتم مهم نبود و همین که به دانش آموزانم قرآن و معارف دینی یاد می‌دهم برایم ارزشمند است. نزدیک به ۱۳ سال است که این‌طور عمل می‌کنم و گاهی حقوقم تنها خرج رفت و آمد و خورد و خوراکم در محل کار می‌شود.

بازخورد مثبت و اعتماد دانش آموزانم، مایه آرامش من است

تنها آرامش کار من همین درس دینی و عربی و قرآن و بازخورد مثبتی است که از دانش آموزانم می‌گیرم. دانش آموزانم آن‌چنان در کلاس با من ارتباط می‌گیرند که مسائل و مشکلات خانوادگی خود را هم با من مطرح می‌کنند.

همین چند روز قبل یکی از دانش آموزانم از من راهنمایی می‌خواست که به خواستگاری که با فلان شرایط داشته است چه جوابی بدهد. اینکه دانش آموزانم در این حد با من راحت هستند و به من اعتماد دارند برایم ارزشمند است امیدوارم که لایق این اعتماد و لطف دانش آموزانم باشم.

کد خبر 6094953 علی قدمی

دیگر خبرها

  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزی استان مرکزی
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزی استان مرکزی
  • ضرورت برخورد جدی با شرب خبر در جامعه
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • کارنامه تحولی آغازی برای اجرای سند تحول بنیادین است
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • اقدام زیبای بچه مسجدی‌های قم به مناسبت روز معلم
  • بازخورد مثبت و اعتماد دانش آموزانم مایه آرامش من است